UMENIE A BIZNIS

08.02.2013 08:54

 

Keď sa umelci pustia do biznisu

Spisovateľka si svoju tvorbu vydávaja sama

 

Umenie a biznis sa obyčajne považujú za dva protipóly. Z toho vyplýva záver, že umelci nie sú dobrí biznismeni a ľudia z podnikateľského prostredia sa nerozumejú umeniu. Samozrejme, neplatí to vždy, dokonca možno málokedy. Schopní podnikatelia relaxujú pri umení a o tom, ako to vyzerá, keď sa umelci pustia do biznisu, hovoria nasledujúce tri príbehy.

Všetky tri majú spoločného menovateľa – umenie, či už hudbu alebo knižky. Vo všetkých troch prípadoch sa úspešní autori postavili na vlastné nohy aj v podnikaní a svoje diela si začali sami vydávať. Z rôznych dôvodov. Dokonca sa to pre niektorých stalo živobytím či slušným privyrobením potom, čo začali vydávať aj iných autorov.

Evita

Eva Urbaníková je bývalá rozhlasová moderátorka, novinárka, jej tvár je známa najmä z programu Sedem, s.r.o. Inak je to úspešná spisovateľka a podnikateľka, pričom jedno s druhým súvisí.

Keď pred štyrmi rokmi napísala knižku Všetko alebo nič, ponúkla ju veľkému vydavateľstvu. Ako to už u väčšiny začínajúcich autorov býva, odmietli ju. Ne- opakovala však rovnaký scenár chodenia od dverí k dverám, radšej sa rozhodla inak – knižku si vydala sama. „Človek, ktorý mi dnes robí šéfgrafika, mi vtedy povedal, že vydať si knižku nie je problém. Tak som si zobrala pôžičku a knižku vydala na živnosť. Ženám sa páčila, zaprášilo sa po nej. Vtedy som bola v období, keď som odišla z jedného časopisu a rozhodovala sa, čo bude ďalej. Tak prišiel nápad, že keď sa takáto knižka páči, možno by bolo fajn, keby niečo podobné písali aj iní. Rozhodla som sa, že založím vydavateľstvo a uvidíme,“ spomína dnes na obdobie pred pár rokmi. Dodáva, že veľmi ekonomicky skúsená v tom čase nebola a veci okolo DPH jej nehovorili takmer nič. „Keď sa však človek do niečoho pustí a dá do toho peniaze, tak sa informácie naňho nabalia. Nechcem sa rúhať, ale dodnes mám pocit, že podnikanie nie je až také ťažké. Žiaden nával práce neprišiel. Jasné, že som po večeroch sedávala s kalkulačkou a jasné, že sa v noci budím a premýšľam, to však k tomu patrí. Ale ničím negatívnym som prekvapená nebola.“

Vydať si knižku na vlastné náklady je jedna vec, dostať ju do obchodov a dať o nej vedieť perspektívnym čitateľom druhá, možno ešte zložitejšia. Aj tu si Evita poradila. Obehala kníhkupectvá, zavolala novinárom, ktorí sa venovali literatúre, a ponúkla im výtlačky na recenzie. Dnes má jej vydavateľstvo Evitapress knižky v samostatnom regáli vo viacerých významných kníhkupectvách. E. Urbaníková hovorí, že je to vďaka tomu, že sa jej knižky predávajú. Nezáleží vraj, či je knižka od malého alebo veľkého vydavateľstva. „Ak chce kníhkupec knižku predať a vidí, že je o ňu záujem, tak ju dá na viditeľné miesto. Tým, že sa naše knižky teraz vezú na vlne záujmu, evitovky sa čítajú, tak kníhkupec by bol hlúpy, ak by ich dal niekde dozadu. Myslím, že kníhkupec ani nerozmýšľa, čo je od veľkého a čo od malého vydavateľstva. Rozmýšľa o titule. Ak príde denne desať ľudí a na ten titul sa opýta, tak ho dá dopredu a je mu jedno, kto to vydal.“

 


Tvorba web stránok zdarma Webnode